Gezond eten met de schijf van vijf

Gemiddelde leestijd: 12 minuten

Om fit en gezond te leven is het belangrijk om gezond te leven. Voldoende beweging en gezonde voeding is samen de basis van een gezond gewicht en verkleint de kans op bepaalde ziektes. Maar wat is gezond eten? Hiervoor is de schijf van 5 de makkelijkste manier om je voeding uit te kiezen.

De schijf van 5 geeft richtlijnen aan voor je basisvoeding. Denk nou niet dat dit saai is of een soort streng dieet, de mogelijkheden zijn juist oneindig. Je hebt alle mogelijkheden om te variëren van eten en drinken. Binnen de vakken en de adviezen van de schijf van vijf kan jij zelf bepalen wat je eet en hoe je eet. de schijf bepaalt de kaders en jij maakt de keuze.

De schijf van vijf

Iedereen kan gezond eten met de schijf van vijf: jong, oud, groot, klein, oud of jong. De schijf van vijf geeft aan wat goede voeding is. Deze voeding geeft je de belangrijke voedingstoffen en geeft je de grootste deel van je energie die je dagelijks nodig heb.

Hoe ziet een normaal en gezond voedingspatroon eruit? Iedereen weet dat je genoeg groente en fruit moet eten op een dag dat word sinds kleins af aan gezegd, maar weet je ook dat vezels erg belangrijk zijn en waarom ze zo belangrijk zijn. Of dat je zorgt dat je genoeg koolhydraten binnenkrijgt omdat dat je veel energie geeft. Er zijn zoveel voedingsstoffen die je nodig hebt op een dag alleen lang niet allemaal word gegeten door iedereen. Als jij je voedingspatroon aanpast aan de schijf van vijf ben jij zeker ervan dat je gezonde voeding binnenkrijgt en dat je het meeste energie uit je voeding haalt.

De schijf van vijf is een handig hulpmiddel om te kijken of jij een gezond voedingspatroon heb en hoe je dat kan aanpassen. Je hoeft niet meer in de supermarkt alle etiketten door te lezen om zeker ervan te zijn dat je gezond eet. De schijf van vijf is ingedeeld in vijf vakken en kent vijf bijhorende regels.

de schijf van vijf

Vijf vakken

De schijf van vijf is verdeeld in 5 vakken, in deze vakken staan alle voedingstoffen in die jij nodig heb.

  1. Groente en fruit als vitamine en vezelbron
  2. Aardappelen, brood, rijst en pasta als voornaamste koolhydraatbron
  3. Zuivel, vlees, vis, eieren en vleesvervangers als eiwitbron
  4. Halvarine, margarine en olie als vetbron
  5. Water als vochtbron

Vijf regels

Er horen vijf regels bij de schijf van vijf voor en gezond voedingspatroon en die regels zijn:

  1. Eet gevarieerd om alle voedingstoffen binnen te krijgen.
  2. Eet niet te veel en beweeg genoeg om je energiebalans goed te houden.
  3. Eet minder verzadigd vet en kies voor onverzadigde vetten, om zo het risico op bepaalde ziekten te verminderen.
  4. Eet veel groente, fruit en brood om voldoende vezels binnen te krijgen.
  5. Ga veilig met voedsel om zodat je niet zoek word.

Niet alleen een plaatje

Er word vaak gezegd dat je gezond eet volgens de schijf van vijf, maar dan word er natuurlijk niet bedoelt dat je alleen maar kan eten wat er op het plaatje staat van de schijf van vijf. De schijf van vijf is een hulpmiddel dat aangeeft wat belangrijke voedingstoffen zijn en wat jij binnen moet krijgen om een gezond voedingspatroon te krijgen.

Eten via de schijf van vijf geeft enorm veel mogelijkheden. De basisvoeding geeft alle benodigde voedingstoffen maar nog niet alle energie. Deze energie kan je halen uit een extra boterham, handje chips, een paar snoepjes en de mogelijkheden gaan maar door. Je moet niet denken dat je met de schijf van vijf helemaal geen ongezonde dingen meer kan eten of dat je nooit meer een cola kan drinken, maar als je dit maar niet te vaak doet en je netjes aan de schijf van vijf houd.

Je eet pas gevarieerd als je elke dag uit alle vijf de vakken wat eet. zo krijg je alle nodige voedingstoffen binnen en dat zorgt ervoor dat je meer energie krijgt en je beter gaat voelen. Maar hoeveel kan ik eten en hoeveel heb ik nodig uit elk vak? Dit is natuurlijk anders voor een kind dan voor een volwassenen. Ook is het anders voor een vrouw en voor een man want een vrouw heeft minder voeding per dag nodig dan een man.

Een gezond eetpatroon

een gezond eetpatroon

Een los product of een los voedingsmiddel is niet perse ongezond. Een eetpatroon is alle voedingsmiddelen en al het drinken wat je kiest op een dag. De keuzes die jij maakt in voedingsmiddelen en drinken maakt een eetpatroon gezond of ongezond. Als jou ontbijt lunch en maaltijd gezonde keuzes zijn maar je veel tussendoortjes neemt en die tussendoortjes zijn ook nog eens ongezond dan is dit een ongezond eetpatroon, maar als je alleen maar gezonde voeding eet maar je lunch niet eet omdat je denkt dat dit helpt met afvallen is dit ook een ongezond eetpatroon. Je moet de juiste verdeling vinden over wat je eet op een dag en zo kan je een gezond eetpatroon creëren.

Wat is nou een gezond eetpatroon? Als je eet volgens de schijf van vijf en je let op hoeveel zout je binnenkrijgt dan ben je al goed bezig met je gezondheid. Ook belangrijk voor een gezond eetpatroon is de verdeling van de maaltijden per dag. Een gezond eetpatroon is een ontbijt, lunch een warme maaltijd en maximaal vier tussendoortjes. Dus om gezond te eten met de schijf van vijf is er meer nodig dan alleen kijken wat je eet maar je moet er dus ook op letten dat je het goed verdeelt en niet te veel eet.

Verdeel je eetmomenten op een dag

In een gezond eetpatroon kies je voor goede producten die alle voedingstoffen leveren, maar het is ook erg belangrijk dat je het goed verdeelt. Zo zorg je ervoor dat je lichaam genoeg energie heb om alle onderdelen werkend te houden, maar ook geeft het energie om te kunnen bewegen.

Je lichaam weet precies wat die nodig heeft en het geeft signalen aan wanneer die iets te kort heb. Deze signalen geven je hersen en geven je een honger gevoel waardoor je weer gaat eten. Met nieuwe energie in je lichaam kan je weer beter nadenken en voel je je weer een stuk fitter. Je kunt natuurlijk ook teveel eten en dan verbrand je niet alle energie en word het opgeslagen als vet. Als je dit lang volhoud stijg je in gewicht en word je steeds dikker, daarom is het zo belangrijk om niet te veel te eten want zelfs met gezonde voeding kan je te veel binnenkrijgen.

Het advies is om minimaal 3 maaltijden op een dag te eten: ontbijt, lunch en een diner. Een goed ontbijt zorgt voor een goed begin van de dag. Het zet je darmen aan het werk na een goede nacht rust en stimuleert de stoelgang. Tussen de maaltijden door kan je ook kleine tussendoortjes nemen dit zorgt ervoor dat je in ieder geval minder honger heb op een dag en verkleint de kans dat je ongezonde snacks gaat eten tussendoor.

Laat je niet in verleiding brengen

Overal waar je bent word je in verleiding gebracht met ongezonde voeding. Als je door de stad loopt loop je langs allemaal lekkere kraampjes en winkeltjes met meestal ongezonde voeding. Neem daarom altijd gezonde voeding mee als je ergens heen gaat als je dan de verleiding krijgt om een kraampje in te gaan stappen kan je gewoon het eten op eten wat je vanuit huis heb meegenomen en nadat je dat gegeten heb zal je al minder honger hebben en minder zin hebben in die ongezonde snacks. Aan het begin van de dag kan je nog wel tegen jezelf zeggen dat je het beter niet kunt doen maar naarmate de dag ouder word raak je steeds meer vermoeid en word het lastiger om weerstand te bieden zeker als je bijna op elke hoek van de straat snoep of koek kan kopen.

Het is dus erg lastig om in deze tijd te eten via je biologische klok te eten en alleen te eten wanneer je de signalen krijgt. Je moet de hele dag de weerstand weerstaan en omdat je niet al die ongezonde voeding wil binnenkrijgen moet je dus zorgen dat je genoeg tussendoor eet, maar dit heeft ook zo ze gevaren. Als je tussendoor eet is het lastiger om bij te houden wat je precies binnenkrijgt en hierdoor is de kans dat je veel te veel eet groter. Om je biologische klok dus een beetje te ondersteunen is het verstandig om vasten eetmomenten aan te houden en om met aandacht te eten.

Waarom moet ik zuinig zijn met zout

Je bent al heel gezond bezig als je eet doormiddel van de schijf van vijf maar het is ook verstandig om zuinig te zijn met het eten van zout. Nederlanders eten gemiddeld veel zout als je het gaat vergelijken met de hoeveelheid zout dat je per dag nodig heb. Nederlanders eten gemiddeld 9 tot 10 gram zout per dag terwijl je aan 6 gram per dag meer dan genoeg heb.

Ieder mens heeft natrium (zout) nodig. Het komt niet alleen in keukenzout voor maar zit vrijwel in alle voedingsmiddelen. Natrium is nodig om de hoeveelheid vocht in je lichaam te regelen. In ons voedsel zit van nature al genoeg zout in, maar toch is het veel voorkomend dat mensen te veel zout binnenkrijgen. Dit komt omdat fabrikanten ook zelf zout toe voegen en meestal tijdens het koken word er ook nog is het nodige zout toegevoegd. Hierdoor word de kans op een hoge bloeddruk verhoogt.

Eet minder zout

vrouw gooit zout over voedsel

Je kunt onder andere het volgende doen om minder zout binnen te krijgen:

  • Kies vooral producten waaraan geen of zo min mogelijk zout is toegevoegd.
  • Voeg bij de bereiding geen zout toe.
  • Voeg aan tafel niet meteen zout toe zonder te proeven.
  • Breng je eten op smaak met andere smaakmakers, zoals verse kruiden en knoflook. Pas op met zoute smaakmakers zoals bouillonblokjes, maggi en ketjap.

In kant en klare maaltijden zit vaak ook veel zout in. Daarom is het belangrijk om de etiketten te lezen voordat je iets koopt. Vaak staat er op het etiket zout in natrium weergegeven. Je kan natrium makkelijk bereken met een makkelijke rekensom:

Per 100 gram van bijvoorbeeld kaas staat 890 mg natrium aangegeven. Om dit om te reken moet je weten dat 1000 mg= 1 gram natrium= 2,5 gram zout. per 100 gram kaas is dit 0,89×2,5= 2,23 gram. Een plak kaas weegt ongeveer 20 gram, dus 1 plakje kaas is al 0,4 gram zout.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *